Activiteit
10 JAAR VOX MAGO
Jubileumconcerten
  • Start vrijdag 04 mei 2018
  • Einde zaterdag 05 mei 2018
  • Gent
  • www.voxmago.be

Feestelijke barokmuziek van F. Valls [Missa Scala Aretina] en Händel [Dettingen Te Deum]

In het 10-jarig jubileumconcert houdt Vox Mago zicht trouw aan hun kwaliteitslabel door de uitvoering van deze grootse muziek. Het combineert de klinkende naam Händel met een zelden uitgevoerd werk: het Dettingen Te Deum, uitgevoerd voor de eerste maal op 27 november 1743, nav de overwinning in de slag om Dettingen, dit te Londen in aanwezigheid van George II.
Dit Dettingen Te Deum is eigenlijk een grootse krijgshaftige lofrede. Het bevat achttien korte solo's en koren, meestal van een briljant en pittig karakter, de solo's worden verdeeld onder de alt, bariton en bas. Na een korte instrumentale prelude, opent het werk met een triomfantelijk koor met trompetten en pauken. Het is geschreven voor een vijfstemmig koor waarbij de sopranen zijn opgesplitst.

De nooit eerder in België vertolkte Missa Scala Aretina is een meesterwerk van de Spaanse componist Francisco Valls (1672-1747). Het telt drie koren en een uitgebreide instrumentale bezetting, die ontzettend feestelijk aandoet. Deze Catalaanse componist was een tijdgenoot van Bach en werkte net als hem als kapelmeester voor diverse kerken. Als katholiek was zijn oeuvre echter heel anders dan dat van Bach. Negen missen, een handvol motetten en een reeks wereldlijke en instrumentale werken: hij stond nog duidelijk met een been in de late… Renaissance. Tegelijkertijd was hij eigenzinnig genoeg om een waar schandaal te veroorzaken. In een bepaalde passage in het Gloria (bij de tekst ‘miserere nobis’) maakte Valls zo’n merkwaardige harmonische wending, door het niet voorbereiden van dissonanten, dat collega’s woedend werden. Voor moderne luisteraars is deze opwinding nu maar moeilijk te begrijpen.
Wellicht vond de eerste uitvoering van deze mis plaats in 1702 onder leiding van Valls zelf. Hij schreef expliciet deze mis – die verwijst naar het hexachord van Guido van Arezzo dat als cantus firmus wordt gebruikt – om te worden uitgevoerd in de liturgie in de kathedraal van Barcelona.

vrijdag 4 mei 2018 – 20u15 (teaserconcert)
OLV ter Hoyenkerk, Lange Violettestraat, Gent

zaterdag 5 mei – 14.00
Sint-Niklaaskerk Gent

zaterdag 5 mei – 20u15
OLV ter Hoyenkerk, Lange Violettestraat, Gent


10 jaar Vox Mago Feestelijke barokmuziek van F. Valls [Missa Scala Aretina] en Händel [Dettingen Te Deum]

In het 10-jarig jubileumconcert houdt Vox Mago zicht trouw aan hun kwaliteitslabel door de uitvoering van deze grootse muziek. Het combineert de klinkende naam Händel met een zelden uitgevoerd werk: het Dettingen Te Deum, uitgevoerd voor de eerste maal op 27 november 1743, nav de overwinning in de slag om Dettingen, dit te Londen in aanwezigheid van George II.
Dit Dettingen Te Deum is eigenlijk een grootse krijgshaftige lofrede. Het bevat achttien korte solo's en koren, meestal van een briljant en pittig karakter, de solo's worden verdeeld onder de alt, bariton en bas. Na een korte instrumentale prelude, opent het werk met een triomfantelijk koor met trompetten en pauken. Het is geschreven voor een vijfstemmig koor waarbij de sopranen zijn opgesplitst.
 
De nooit eerder in België vertolkte Missa Scala Aretina is een meesterwerk van de Spaanse componist Francisco Valls (1672-1747). Het telt drie koren en een uitgebreide instrumentale bezetting, die ontzettend feestelijk aandoet. Deze Catalaanse componist was een tijdgenoot van Bach en werkte net als hem als kapelmeester voor diverse kerken. Als katholiek was zijn oeuvre echter heel anders dan dat van Bach. Negen missen, een handvol motetten en een reeks wereldlijke en instrumentale werken: hij stond nog duidelijk met een been in de late… Renaissance. Tegelijkertijd was hij eigenzinnig genoeg om een waar schandaal te veroorzaken. In een bepaalde passage in het Gloria (bij de tekst ‘miserere nobis’) maakte Valls zo’n merkwaardige harmonische wending, door het niet voorbereiden van dissonanten, dat collega’s woedend werden. Voor moderne luisteraars is deze opwinding nu maar moeilijk te begrijpen.
Wellicht vond de eerste uitvoering van deze mis plaats in 1702 onder leiding van Valls zelf. Hij schreef expliciet deze mis – die verwijst naar het hexachord van Guido van Arezzo dat als cantus firmus wordt gebruikt – om te worden uitgevoerd in de liturgie in de kathedraal van Barcelona.

Deeltijds kunstonderwijs in het hartje van Gent, met afdelingen in Evergem en Drongen. Wij bieden opleidingen in muziek, woord en dans.

academie gent

Contact